Hotspot Manager genereert publiciteit voor Blijdorp

WiFi in de dierentuin

Hotspot Manager genereert publiciteit voor Blijdorp

In het huidige digitale tijdperk wil iedereen overal toegang tot internet, moeten foto’s direct online staan en zijn berichten op sociale media niet meer weg te denken. Dat was ook de insteek toen Diergaarde Blijdorp in 2013 ging nadenken over uitbreiding van het WIFI netwerk in het park. Diergaarde Blijdorp is echter 28 hectare groot,  waardoor het bereik van de diverse telecomproviders wel aanwezig is maar zwak. Het bestaande WIFI netwerk van de dierentuin was eveneens ontoereikend vanwege met grote monumentale gebouwen, dikke bomen en andere obstakels op het park.

MEER DAN ALLEEN WIFI

Diergaarde Blijdorp wilde bovendien meer dan ‘enkel WIFI’ aanbieden. Toen de ICT afdeling hoorde over Hotspot manager van InterExperts, was dát dan ook het antwoord op hun plannen.”Voor het nieuwe WIFI netwerk hadden we natuurlijk diverse eisen en wensen”, illustreert Astrid Kortekaas, Hoofd Marketing, Communicatie en Educatie van Diergaarde Blijdorp. “Allereerst wilde onze bezoekersfotograaf vanuit alle hoeken in het park snel zware foto’s over het netwerk kunnen sturen, zodat ze op kantoor bewerkt en bij de uitgang getoond en verkocht konden worden. Aan de bezoekers van de dierentuin wilden wij graag draadloos internet aanbieden, maar we wilden eveneens controle over deze toegang behouden. En dat kan met Hotspot Manager! Bezoekers kunnen bij ons namelijk alleen van Hotspot Manager gebruik maken als ze een Facebookpagina van Diergaarde Blijdorp delen of hun e-mailadres opgeven. Zo houden wij de controle over het gebruik en hebben zij gratis WIFI”.

AFSTAND EN SNELHEID

Het WIFI netwerk moest natuurlijk aan het nodige technische aspecten voldoen, want Diergaarde Blijdorp is een groot en ingewikkeld complex met vele monumentale gebouwen. Er zijn dan ook diverse dekkings- en capaciteitsmetingen aan vooraf gegaan voordat duidelijk werd waar de WIFI zenders moesten komen om dekking in het hele park te garanderen. Ook moest de netwerkinfrastructuur goed worden gedefinieerd, zodat de fotograaf eenvoudig zware bestanden kan verzenden en bezoekers snel internet tot hun beschikking hebben. Oftewel, daar waar dat gevraagd wordt, is een gegarandeerde brandbreedte beschikbaar.

UNIEKE TOEGANGSCODES

Met Hotspot Manager biedt u draadloos internet aan uw gasten of bezoekers aan, maar u behoudt de controle doordat u per bezoeker een unieke toegangscode uitreikt. Zo kunt u de toegangscode (evt. met een tijdslimiet) verkopen of bijvoorbeeld gratis weggeven bij aankoop van een consumptie of toegang tot uw park. Dat is ook precies wat Diergaarde Blijdorp met het systeem doet. Zo kunnen bezoekers aan de dierentuin gratis gebruik maken van de WIFI als zij de Facebookpagina van Blijdorp delen of hun e-mailadres invoeren. En in de praktijk maken daar zo’n 35% van alle bezoekers gebruik van.

VEELVOUD AAN GRATIS PUBLICITEIT

Jaarlijks ontvangt Diergaarde Blijdorp zo’n 1.500.000 bezoekers. Zonder dat er veel ruchtbaarheid aan is gegeven, maakt tot op heden zo’n 35% gebruik van de gratis WIFI van Blijdorp. Een eenvoudige rekensom leert, dat deze bezoekers- en inlogaantallen een enorme hoeveelheid gratis publiciteit voor Diergaarde Bijdorp opleveren. Want berichten of foto’s op social media worden gedeeld, opnieuw bekeken, leveren commentaar op of worden geliked.
Via het Hotspot Control Panel ziet u als beheerder diverse statistieken. Zo ziet u hoeveel gebruikers inloggen, hoe lang ze gemiddeld verbonden zijn en hoeveel dataverkeer dit kost. Over de lange termijn kunt u trends analyseren en eventueel met marketingacties hierop in spelen.

BEZOEKERSSTROMEN STUREN

Ook Diergaarde Blijdorp gaat Hotspot Manager voor marketingdoeleinden inzetten, vertelt Astrid Kortekaas: “Binnenkort gaan we WIFI nog meer onder de aandacht van de bezoekers brengen en we verwachten dan een significante toename van het gebruik. Dan kunnen we de gerichte communicatie (narrow casting) echt gaan uitdiepen. Denk bijvoorbeeld aan een aanbieding bij een restaurant of dat we bezoekers informeren over nieuwe aanwinsten (zoals geboortes) in het park of voedertijden. Zo kunnen we bezoekersstromen nog meer sturen en profijt hebben van Hotspot Manager.
Al met al is de gratis WIFI met Hotspot Manager voor Diergaarde Blijdorp een zeer goed en gericht marketinginstrument en voor de bezoeker een heel mooi serviceproduct. Op deze manier onderscheidt Diergaarde Blijdorp zich van menig ander attractiepark.”

Contact opnemen?

InterExperts kan u helpen bij het oplossen van uw IT problemen. Met jarenlange ervaring bij grote én kleine bedrijven zijn wij een uitstekende dienstverlener met een no-nonsense aanpak! Neem nu contact met ons op! å

Trotse leverancier van o.a.

 
Bekijk meer van onze referenties! å